سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اندازه گیری مقاومت زمین (روش اول)

با توجه به اینکه تعدادی از همکاران در خصوص چگونگی اندازه گیری مقاومت زمین سوال فرموده اند. ذیلا ساده ترین و مطمئن ترین روش را به استحضار همکاران عزیز می رسانم.

لوازم مورد نیاز:

1-یک مصرف کننده اهمی بین 500 تا 1000 وات (ترجیحاً یک لامپ رشته ای که روشن شدن آن نشان دهنده اطمینان ما از جاری شدن جریان الکتریکی هنگام اندازه گیری خواهد بود)

2-یک ولت متر AC

3-یک آمپر متر AC

روش کار:

1-استرند مسی (هادی زمین) ای که مستقیما به ارت (چاه، فونداسیون، اسکلت ساختمان یا هر عاملی که به عنوان ارت محسوب شده) متصل شده را از شین ارت داخل تابلو یا هر نوع اتصال دیگری کاملا جدا و مجزا می کنیم. دقت فرموده که هادی مورد نظر به جز اتصال به ارت به هیچ شیء دیگری حتی بدنه فلزی تابلو و امثال آن متصل نباشد.

2-دوسر ولتمتر را با دو سر لامپ موازی نموده و آنرا A و B فرض می کنیم.

3-سر A را به سیم فاز متصل نموده و تا آخر آزمایش باقی می گذاریم.

4-سر B را به نول متصل نموده و ولتاژ آنرا به دقت ملاحظه کرده و آنرا ولتاژ فاز و نول Vpn می نامیم.

5-مرحله بعد سر B را به استرند مسی (هادی زمین) متصل نموده و ولتاژ آنرا به دقت ملاحظه کرده و آنرا ولتاژ فاز و زمین Vpg می نامیم. در همین حال جریان عبوری از لامپ را نیز اندازه گیری می کنیم و آنرا جریان زمین Ig می نامیم.

6-آزمایش 4 و 5 را دوباره تکرار می کنیم تا مطمئن شویم تغییرات سایر بارهای شبکه موقع اندازه گیری موجب تغییر ولتاژ Vpn و Vpg نشده باشد (این کار بدین منظور است که از تثبیت ولتاژ شبکه مطمئن شویم زیرا اندازه گیری در شرایط تثبیت ولتاژ Vpn و Vpg باید صورت گیرد)

7-مقاومت زمین عبارت است از: تفاضل ولتاژ (فاز و نول) و (فاز و زمین) تقسیم بر جریان زمین.

Rg=(Vpn-Vpg)/Ig


نوشته شده در  شنبه 90/10/17ساعت  12:54 صبح  توسط  
  نظرات دیگران()

صورتجلسه کارگروه (چهارشنبه 23/9/90)

جلسه با حضور تمامی اعضای کارگروه برق آقایان مهندسین نادری، گنجعلی، قهری، عبدالملکی، حسینی(سیدعلی)، پیرو، احدی از ساعت 18:00 در محل سازمان تشکیل و ساعت 20:00 خاتمه یافت.

پس از صلوات بر محمد و آل محمد، نظرات و پیشنهادات و سوالات مندرج در وبلاگ که برخی از همکاران مرقوم فرموده بودند مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات ذیل اتخاذ گردید.

1-     با توجه به اینکه کنترل آسانسورها موضوعی تخصصی است مقرر شد آقایان مهندسین حقیقت و عبدالملکی جهت عهده دا شدن مسئولیت آن معرفی شوند.

2-     با توجه به ضروت اجرای برق اضطراری، از این تاریخ به بعد مهندسین برق می بایست برای ساختمان های 8 سقف و بیشتر با هماهنگی مهندسین معمار، سازه و مکانیک، ژنراتور اتوماتیک با تابلو و کابل کشی مناسب پیش بینی کنند.

3-     مقرر شد آقای مهندس عبدالملکی جهت جمع آوری اطلاعات لازم در خصوص اجرای صاعقه گیر و آقای مهندس گنجعلی جهت تدوین فرم اطلاعات ارت ساختمان اقدام نمایند.

4-     مسئولیت کنترل طراحی با آقایان مهندسین حسینی(سیدعلی) و قهری است. هر ماه تعدادی نقشه بطور تصادفی توسط ایشان مورد کنترل قرار خواهد گرفت.

5-     فایلی که در اولین جلسه همگانی امسال (20/8/90) توسط آقای مهندس احدی تهیه و تحت عنوان "  V.15     - معیارها و اصول طراحی و نظارت تاسیسات الکتریکی واحدهای مسکونی" در اختیار همکاران قرار گرفت در جلسه بعد مورد نقد و بررسی قرار خواهد گیرد و پس از هربار بازنگری عدد ویرایش V.xx     آن اضافه می گردد. بنابراین شماره بالاتر به منزله کاملتر بودن آن نسبت به شماره قبلی است. همه مهندسین عزیز می توانند با ارائه نظرات، پیشنهادات و یا طرحهای خود، کارگروه را در خصوص تکمیل فایل V.xx     یاری نمایند.

6-     همکاران موظفند بطور متناوب وبلاگ را بررسی نموده و فایل V.xx   مورد نظر را با بالاترین شماره ویرایش در اختیار داشته باشند و برابر مفاد آن طراحی و نظارت نمایند. اظهار بی اطلاعی مهندس از مفاد فایل پذیرفته نمی شود. مطالب آخرین فایل ویرایش شده می بایست ضمیمه نقشه های برقی ساختمان گردد.

7-     جهت اجرای روشنایی ایمنی در بخش عمومی ساختمان مثل راه پله (مقابل در آسانسور) و پارکینگ از چراغهای قابل شارژ استفاده گردد. (LED   ها کم مصرف و ماندگارترند). به دلیل کوچکی و مرطوب بودن فضای حمام و سمی بودن لامپهای گازی، از لامپ های رشته ای یا ترجیحا  LED استفاده شود. چنانچه داخل حمام استفاده از تهویه برقی ضرورت داشت از فن های استاندارد IP55 استفاده شود و در سقف یا دیوار مقابل دوش نصب گردد. سایر موارد مشابه این بند در فایل V.xx فوق الذکر یا مطرح شده و یا خواهد آمد.

8-    جهت استاندارد سازی اجرای تاسیسات برقی ساختمان ها، مهندسین محترم برق موظفند مهارت برقکارهایی را که می شناسند را با امتیاز 1 تا 100 تعیین و با درج نام و شماره همراه آنها به آدرس:  

mbmalayer@yahoo.com

 ارسال نمایند. پس از ارزیابی و بررسی آنها در جلسات کارگروه، امتیاز نهایی همه آنها مشخص و طی لیستی به سازمان ارسال خواهد شد. از آن پس چنانچه مالکی برقکار تایید نشده ای را به کار گمارد. مهندس ناظر برق موظف است به سازمان گزارش نموده و عدم امتیازدهی در چنین شرایطی را به مالک یادآوری نماید.

9-    فایل علائم الکتریکی توسط آقای مهندس قهری آماده شده که به ایمیل همکاران ارسال خواهد شد.

10-           تست ارت و بدست آوردن میزان مقاومت آن وظیفه مهندس ناظر برق است (بدون اخذ هزینه). ایشان موظف است مشخصات کامل ارت را طی فرم جداگانه ای که به زودی در اختیار مهندسین برق قرار خواهد گرفت، به منظور یکی از شرایط اخذ کنتور برق جهت ارائه به اداره برق و همچنین همراه گزارش تاسیسات برقی جهت ارائه به سازمان ن.م به مالک تحویل دهد.

11-نظر به اینکه اعضای کارگروه بدون چشم داشت وقت گرانبهای خود را در اختیار سازمان و اعضای محترم قرار داده اند. کمترین وظیفه ای که سایرین دارند مراجعه به وبلاگ و مطالعه صورتجلسه های کارگروه و عمل به بندهای آن است. برای اینکه کارگروه متوجه همکاری سایرین گردد. مراجعه کنندگان لطف فرموده اگر نظر یا پیشنهادی ندارند حداقل نام خود را با یک "سلام" ارسال نمایند و با این کار موجب دلگرمی کارگروه شوند. ضمنا نظرات خود را در خصوص هر مطلب از وبلاگ، ذیل همان مطلب بنویسند نه مطالب قبل یا بعد.

 


نوشته شده در  پنج شنبه 90/10/8ساعت  10:19 صبح  توسط  
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
صورتجلسه های شش ماهه اول سال 92
فهرست مهندسین برق عضو نمایندگی ملایر - لینک زیر
پیام جناب آقای مهندس پیرو
صورتجلسه کارگروه برق 24/1/92
لیست مهندسین محترم برق و میزان مشارکت آنها - 28/12/91
نتایج رای گیری کار گروه برق - 27/12/91
اطلاعیه صبح شنبه 26/12/91
اطلاعیه صبح جمعه 25/12/91
اندازه گیری مقاومت زمین (روش دوم - ساده تر از قبلی)
[عناوین آرشیوشده]